Rekryterarnas tips: Så här får nyexaminerade ett jobb - Meet a student

Rekryterarnas tips: Så här får nyexaminerade ett jobb

Hundratals svenskar har avslutat sina utbildningar vid universitet. Att hitta arbete kan vara svårt nog som det är, men speciellt under coronakrisen. Här är rekryterarnas tips om hur du tar klivet ut på arbetsmarknaden.

Vid den här tiden på året har hundratals personer precis avslutat sina studier vid universitet och högskola. Många har tagit en examen och ska ta klivet ut på arbetsmarknaden. Samtidigt ökar arbetslösheten i Sverige.

– Jag hade precis fått ett jobb som systemutvecklare när allt satte igång. Då sa företaget upp alla nyanställda. Det är inte ett kul sätt att påbörja sin karriär, säger Karl Lundin, som har tagit sin examen i systemteknik vid Kungliga tekniska högskolan (KTH).

Även rekryteringsföretagen märker av krisen. Dels är det flera kundföretag som har det tufft, men likaså har rekryterarna övergått till digitala intervjuer med sina kandidater.

– Det är nog mer utmanande att hitta jobb nu eftersom många företag verkligen har dragit i handbromsen. Vissa företag som vi talar med säger att de inte har råd att anställa nyexaminerade, säger Petra Laewen, vd på rekryteringsföretaget Womenahead som vänder sig till kvinnor.

Hon fortsätter:

– Det beror på tidsbrist. Företagen hinner helt enkelt inte lära upp dem.

Trots krisen är det inte omöjligt att få jobb. Åtminstone om du spelar dina kort rätt, enligt Petra Laewen. Börja med att kontakta företagen du vill arbeta på. Till exempel kan du ringa direkt till den som är personalansvarig och presentera dig. '– För många år sedan åkte jag över till ett företag och lämnade personligen över mitt cv. Efteråt föreslog jag en lunch för att gå igenom det, säger Petra Laewen.

Dessutom behöver du vässa på dina argument. Många gånger sitter du på en massa kunskap som du helt har missat att lyfta fram, menar Charlotte Hoflin, vd på rekryteringsbolaget Poolia.

– Till att börja med ska du vara stolt över att du har tagit en examen. Fundera även på vad som gör dig unik. Många av våra kunder som söker mer juniora profiler frågar vad personen har gjort vid sidan om studierna.

Till exempel kan du ha sommarjobbat eller engagerat dig i studentkåren. I så fall bör du nämna det och förklara vad du har lärt dig där.

– Det kan vara svårare att sticka ut när du är nyexaminerad, men förringa inte allt som du har gjort. Jag hade en kund som valde en junior kandidat eftersom personen tidigare hade extrajobbat inom service, säger Charlotte Hoflin.

Dessutom kan det gamla sommarjobbet bli din räddning. Så är fallet för Karl Lundin, som nu har återgått till sin gamla arbetsgivare på Kriminalvården. På sidan om det söker han nya ingenjörsjobb.

– Det kan vara ganska jobbigt och stressigt att gå på anställningsintervjuer. Om jag ska göra det ska det vara för något meningsfullt, till exempel ett jobb jag verkligen vill ha. Annars stannar jag nog kvar här, resonerar Karl Lundin.

Vissa arbetsgivare vill verkligen ha nån med yrkeserfarenhet. I kristider kan det vara läge att kompromissa med dig själv, menar Charlotte Hoflin.

– Om jag var nyexaminerad i dag skulle jag försöka att komma in på ett konsultuppdrag i några månader. Dels kan du få förlängt, men oavsett har du yrkeserfarenhet tills nästa gång du söker jobb, säger Charlotte Hoflin.

Hon får medhåll av Petra Laewen.

– En praktik kan också leda till att du bygger ett nätverk i branschen. Flera jobb annonseras ju inte externt utan bygger snarare på kontakter, säger hon.

Sist men inte minst finns det en ljusning:

– Det kanske är tuffare nu, men det är absolut inte dött på arbetsmarknaden. Underskatta inte dig själv och våga stå på dig. Hör av dig till företaget tills du fått ett rakt ja eller nej, säger Charlotte Hoflin.

Källa: https://www.dn.se/ekonomi/rekryterarnas-tips-sa-har-far-nyexaminerade-ett-jobb/